Din rätt - som konsument
Du vet väl att du som konsument har en del skyldigheter, men också många rättigheter när det gäller handel?! Faktum är att det redan på 1200-talet fanns regler i Sverige som liknar dagens reklamationsrätt.
Den lag som är till för dig och som ska skydda dig mot skojare i företagsvärlden, är den så kallade Konsumentköplagen. Ta gärna del av denna! Det är inte alls lika krångligt och jobbigt som det kan låta, utan är istället något som du kan få nytta och glädje av framöver.
Internethandel, postorder- och telefonförsäljning regleras i distans- och hemförsäljningslagen. Lagen gäller även när du köper något av en försäljare som kommer till din dörr. Köper du något på Internet, så styrs detta dessutom av e-handelslagen.
Konsumentköplagen - det här är viktigt att känna till
Nu för tiden är det tyvärr mer en regel än ett undantag att butikerna bara ger dig ett (1) års garanti på produkterna. Ibland kan tillverkarna själva erbjuda en längre garanti, men ofta hamnar det i knät på oss konsumenter att ta kontakt med tillverkaren i dessa lägen. Det är inte alltid så lätt - och det är inte alltid ens på svenska.
Kom dock ihåg att vad än butiken säger, har du som kund alltid rätt att reklamera en produkt under 3 år. Detta enligt Konsumentköplagens reklamationsrätt. För att ett fel skall täckas av reklamationsrätten ska det vara ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du fick varan.
Vid en reklamation är det också konsumenten som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början. Det handlar alltså lite om hur bra du kan förklara eller till och med bevisa, att felet inte är något som du själv orsakat utan något som, med största sannolikhet, funnits hela tiden.
Vid sidan om konsumentköplagen
Det finns även andra bra sajter på nätet som står "på din sida" vilket kan vara skönt att känna till. Ju mer man vet, desto mindre är risken att man blir lurad. Vill du till exempel kolla upp ett företag som du planerar att anlita eller beställa något av? Säkerställ att uppfyller sina villkor och följer de rekommendationer som ARN delar ut!
Men vad gör man då, om man trots detta blivit lurad eller känner sig illa behandlad av ett företag som inte är intresserade av att lyssna på dig? Jo, först och främst kan du kontakta den konsumentvägledare som finns i din kommun.
Sedan 2015 finns dessutom Hallå konsument. Det är en rikstäckande upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket. Hit kan du vända dig med frågor om köp av varor och tjänster, villkor i avtal, reklamationer och annat som du som konsument kan behöva hjälp med. Du kan ringa, chatta eller maila och de har öppet varje vardag. Besök deras sida här!